okt
10

Mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás? A divat alakítja a filmeket vagy a filmek a divatot? A válasz döntetlen. Minden mindennel összefügg, mint tudjuk. Kalandozzunk hát egy kicsit a mozi elbűvölő világában, és lássuk, milyen főbb kapcsolódási pontokat találni a divat történelmével.

Az egész ott kezdődött, hogy beindult a mozizás: 1895-ben pergett le az első film. Nem sokkal később robbant az első komoly divatőrület: a némafilmek királynője, Louis Brooks haja kiverte a biztosítékot. Frizurája szemtelenül rövid volt és éjfekete. Minden nő ilyet akart. Állítólag nem egy házasság ment tönkre azért, mert szegény dolgozó férjnek nem fűlött a foga az asszony új bubijához. Hiába, kardinális kérdés ez.

A hajas őrület mellett természetesen a ruhák is nagy hatással voltak a női nézőseregre. Olyannyira, hogy a divatmagazinok idővel közzétették a színésznők filmes ruháinak szabásmintáját, hogy azt aztán bármelyik háziasszony kedvére megvarrhassa. A harmincas években a legkeresettebb Vivien Leigh "picnic dress" néven híressé vált ruhakölteménye volt. Teszem hozzá, teljesen jogosan.

Vivien Leigh - picnic dress


Az Elfújta a szél egy igazi klasszikus. Imádom. Évente kétszer biztosan megnézem. Nem feltétlenül a cselekmény az, ami leköt, sokkal inkább a pazar ruhák. A nyitányban viselt fehér csodába tinikorom óta szerelmes vagyok, úgy, ahogy van, piros övestül. Bármikor hordanám, ha nem ebben az évszázadban élnék.

Melly "Scarlett" Meadows pózol Vivien Leigh fehér, piros öves ruhájában (bal oldal); Vivien Leigh az Elfújta a szélben, Clarck Gable oldalán ( jobb oldal)

A habos-babos korszak után jöjjön a világ egyik legszebb és legstílusosabb nője. Ki ő? Audrey Hepburn természetesen. 1953-at írunk. A Sabrina című film forgatásán Audrey jó barátságot kötött Givenchy-val, aki ettől a pillanattól kezdve múzsájának tartotta a gyönyörű színésznőt. Minden egyes ruháját ő tervezte. Ebből a csodás szimbiózisból pedig egész világot megihlető alkotások születtek. Elég csak a Sabrinában viselt gyönyörűségre gondolni.



Forrás: AFP
Audrey Hepburn a Sabrina plakátján és az Álom luxuskivitelben című filmben

Audrey-t valódi stílusikonná az 1961-es Álom luxuskivitelben című film tette. Ebben igazán nagyot alkottak mind a ketten. Ember azelőtt és valószínűleg azóta sem tudott olyen sikkesen reggelizgetni hajnalban, egy átmulatott éjszaka után, mint Holly.

A film nem csupán a kis feketét (a rend kedvéért megemlítem, hogy Coco Chanel volt a megálmodója évekkel korábban) véste bele a divat történelmébe és az elménkbe, hanem az óriási napszemüveget is kedveltté tette. Mai napig stílusosak vagyunk, ha ekkora szemüveget viselünk. Köszönjük nekik a sok szépet. A kedvencem az, amikor az ablakban énekel. Érdemes megnézni, mit visel: szűkszárú farmernadrágot balerinacipővel és egy szürke pulcsit. Telitalálat még ma is!

Az elegáns finomságok után jöjjön egy tüzesebb megálló a divat útján. 1954. szeptember 15., éjjel egy óra, a Lexington sugárút és az 52. utca sarkán. Mi történik éppen? Fellibben az a híres Travilla alkotta "Marilyn-dress"-ként emlegetett fehér ruha. Kin? Természetesen magán Marilyn Monroe-n. Éppen a Hétévi vágyakozás című film kultikus jelenetét forgatták, a több ezres nézősereg legnagyobb örömére, akik már órák óta az utcán szobroztak, hogy lássák őt. A végén a stáb inkább stúdióban rögzítette a jelenetet, ugyanis minden szoknyalibbenést hangos üdvrivalgással honoráltak a lelkes mozibarátok. Így pedig használhatatlanná vált a rögzített anyag. Sebaj, legalább a rajongóknak volt egy jó éjszakájuk.



Forrás: AFP
Marilyn Monroe híres szoknyalibbenése

Ennyi túláradó nőiesség után evezzünk férfiasabb vizekre. Woody Allen egyik legjobb filmje az Annie Hall (1977) szintén úttörő. Először hallani sem akartak a jelmeztervezők arról, hogy Annie-t, azaz Diane Keatont fiús ruhába bújtassák. Woody Allen viszont bőszen bólogatott a dologra. Ralph Lauren alkotta meg Annie kissé lökött, androgün stílusát, ami azóta sem ment ki a divatból. Ugyan a férfias öltözködés már Greta Garbo és Marlene Deitrich idejében is megvolt, most mégis új jelentést kapott. Az ötvenes évek példás háziasszonyaival szemben Annie fiús ruhákat hord, és meg sem próbál szexbomba lenni. Ez az ész forradalma nadrágokkal, kalappal, férfias ingekkel megspékelve.

Forrás: AFP
Diane Keaton és  Woody Allen

Maradjunk New Yorknál, és érkezzen az utóbbi évek divattörténelmének legfontosabb sorozata: a Szex és New York. Kérem szépen, ez maga a divat. Sőt! Ez az a fajta film, amit divatból készítettek. Vagy azért. A négy lány négy különböző karaktert és ezzel együtt öltözködést képvisel. Minden részt láttam. Többször is, szinte kívülről fújom az egészet. Nem azért, mert nem lennék meg ezen bölcseletek nélkül, hanem mert kell néha egy kis inspirálódás. Ebben pedig van bőven. Patrisha Fields stylist jól dolgozott. Fogott egy csomó elérhető ruhadarabot meg egy rakás luxusholmit, feldobta az égbe, aztán ahogy leestek, úgy adta rá a szereplőkre. Legalábbis Carrie néhány szettjén ezt a véletlenszerűséget érzem. Ami mondjuk nem baj. A sorozat által olyan márkákat ismerhettünk meg, amikről eddig szinte nem hallottunk. Most meg mintha Manolo Blahnik lenne a legjobb barátom, vagy minimum minden sarkon lehetne kapni egy Jimmy Choo-t. Pedig nem.

www.hbo.com/sex-and-the-city
Ruhák a Szex és New Yorkból

Áttekintve (a teljesség igénye nélkül), mi minden történt azóta, hogy levetítették az első filmet, kijelenthetjük: a mozi csillogó, ezért pedig csábító. Hollywood a kezdetek óta ontja a jobbnál jobb kreációkat, amiket irigykedve figyelünk. Először. Később pedig magunkévá tesszük. Így lesz igazán divatos egy film. Majd pedig filmszerű az életünk.

A bejegyzés trackback címe:

https://hogyanlegyekjono.blog.hu/api/trackback/id/tr855380109

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása